مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20004 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دليل اين كه گفته اند: بهشت زير پاي مادران است چيست؟ آيا منظور اين است كه هر زني مي ميرد وارد بهشت مي شود؟

مادر اين موهبت الهي،و اين فرشتة زميني در قرآن و روايات به كرّات مورد تمجيد قرار گرفته و خدا ضمن ارج نهادن به مقام و منلت والدين، تكاليف فراواني بر عهدة فرزند قرار داده است. رسول خدا(ص) و ائمةاطهار(ع) در روايات فراواني به بيان منزلت والدين پرداخته اند. يكي از اين احاديث، روايت شريفة الجنه تحت اقدام الأمّهات ميباشد. در تفسير اين حديث دو وجه به نظر مي رسد:

اوّل: در ضرب المثل ها براي شخص آگاه به وضعيت جغرافيايي و مكاني شهر مي گويند: فلاني همة شهر زير پايش است. كنايه از اين كه شخص بر تام مكان هاي شهر و نقاط مختلف آن مسلط است. حال در مورد مقام مادر فرمود: بهشت زير پاي مادران است، كنايه از اين كه مادر بر بهشت مسلط است. اگر فرزند آرزوي بهشت دارد، بايد مادر از او راضي باشد، و رضايت او شرط ورود به بهشت است. اگر رضايت والدين نباشد، فرزند وارد بهشت نمي شود.

دوّم: روايت ديگري در مورد مادر وارد شده كه در زير پاي مادران، باغي از باغ هاي بهشت است از مجموع اين دو روايت مي توان برداشت كه رضايت پدر و مادر شرط ورود به بهشت است، زيرا در اين روايت فرموده: در زير پاي مادران باغي از باغ هاي بهشت است. طبق روايات، بهشت داراي درجات مختلف مي باشد كه هر درجه به فراخور مقام و استحقاق به افراد تعلّق مي گيرد. اين مرتبه از جنت،مستحق كساني است كه مادر از آن ها راضي باشد.

با توجه به مطالب بالا، روشن مي گردد كه معناي روايت اين نيست كه هر زني بميرد،وارد بهشت مي شود، بلكه فقط اهميت مقام مادر را نسبت به فرزند يادآور مي شود.

اين كه گفته بهشت زير پاي مادر است و نگفته بهشت در دست مادر است شادي مي خواهد بگويد آن قدر بايد در برابر مادرت متواضع باشي كه حتي كف پاي او را به صورت بمالي يا ببوسي و اين قدر به او احترام بگذاري!

نكتةديگر: به فرزندان گوشنزد كند مبادا به خاطر ابن كه مادر در اثر پيري يا جهات ديگر، حرف ها يا كارهايي كه شما نمي پسنديد، انجام دهد، نسبت به او بي اعتنا باشي و يا پدر را بر او ترجيح دهي يا زنت يا شوهرت را بر او ترجيح دهي!

پيامبر فرمود: إذا كنت في صلوة التصوع فإنْ دعاك والدك فلا تقطعها و إن دعتك و الدتك فاقطعها؛ هنگامي كه نماز مستحبي مي خواني، اگر پدرت تو را صدا كرد، نمازت را قطع نكن، ولي اگر مادرت تو را صدا زد،نمازت را قطع كن و به او جواب بده.

امام خميني فرمود: در دامن زن، مرد به معراج مي رود يعني اگر زن (مادر) اخلاق نيكو داشته، فرزند را درست تربيت كند،عاقبت فرزند، بهشت و خوشبختي است. از اين رو رَحِم (زهدان) پاك است كه فرزنداني بهشتي تربيت مي كند.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.